Sunday, February 14, 2010

Sentuhan Listrikmu

Otak membeku. Jiwa menepu. Hati meragu. Fikiran merapu. Wajahku sugul.
Muka membiru. Mata rapat tersipu. Telinga cipis menadah. Dada sesak mengasak. Badan lumpuh sempurna. Tangan meraba halus. Kaki melangkah angin. Hayunan lemah bergemala kaku. Lenggok perlahan bertaut pegangan. Hati terasa hilang.

Tiba-tiba dia masuk. Haruman meragut sukma. Wajah cahaya sirna. Nurnya menerangi lesuku. Bibir menguntum tenang. Mata memancar kasih. Raut melahir nyaman. Lenggok badan meratah sedih. Aura terlihat terpamer pasak. Hati ikhlas menyulam cinta kasih.

Meski kadang-kadang aku alpa. Dia belum pernah membawa binasa. Kasih dipinggir darah muda perwira. Namun dia belum melatah. Hanya segenggam setia. Sayang dilempar ke muka sampah, belum lagi dia berundur hiba. Sungguh dia kekasih yang belum pernah meminta. Hampir kamil meski belum sampai taraf Yang Maha Kasih.

Terpesona aku dengan akhlaknya. Meski berlainan benua aku rasakan hampir. Jiwanya penuh kuasa kasih, mengunci aku dalam laku ku. Depannya aku lemah tiada upaya. Kata-kata belum pernah berbau nista. Benar kuasa cintanya mengikat hatiku rapat. Aku hanyut dalam rasa kasih yang maha damai. Kunci cintanya adalah patuh pada Tuhan. Rahsia sayangnya adalah keikhlasan dalam penghambaan.

Budi taburannya tidak mampu ku balas. Moga syurga tempatnya teratas. Die mursyid sejati tanpa kenal lelah perit, menabur bakti jauh di bumi Malaysia, tempat asing bagi seorang perwira agama di Baghdad. Terima kasih Dr. Yaakob Nadzim Ahmad As-Sa`di, jasamu selamanya, moga selamat dalam musafirmu ke tanah airmu lewat semester ini.

No comments:

Post a Comment