Thursday, October 28, 2010

Mari Bercermin

Sangat pasti saya dan anda semua pernah bercermin. Ketika hendak berangkat kerja, bersiap-siap pergi ke kolej ter`cinta`, atau sekedar menyisir rambut dan merapikan tudung(bagi perempuan), kita pasti tidak lupa untuk bercermin. Bahkan tidak sedikit dari kita yang dengan setia membawa cermin kecil dalam setiap aktiviti yang kita jalankan(biasanya perempuan).

Tapi sedarkah kita bahawa walaupun cermin memantulkan bayangan yang sesuai dengan apa yang ada(wajah kita), namun tetap saja ia bersifat subjektif. Kenapa? Kerana kesimpulan akhir yang terungkap dari bayangan di cermin tentu saja dikeluarkan oleh kita sendiri. Ketampanan, kecantikan, dan bayangan seindah apapun yang terpantul dari cermin tentang diri kita tetap saja merupakan sesuatu yang tidak objektif. Lantas, siapakah cermin sejati itu?Yang ikhlas memberi komentar. Jawabnya adalah orang lain.

Inilah sebuah kenyataan yang harus kita terima bahawa orang lainlah tempat terbaik untuk menilai diri kita. Penilaian yang diberikan orang lain mengenai diri kita akan lebih objektif kerana orang lain akan memberi mencerminkan diri kita secara hakiki, tanpa dibayangi secebis pun rasa ego yang membalut diri kita sewaktu kita mencerminkan diri sendiri. Namun keobjektifan yang dihasilkan dari hasil bercermin kepada orang lain bukanlah sesuatu yang dapat kita peroleh secara gratis. Objektiviti yang dihasilkan ternyata harus dibayar mahal dengan kerelaan dan kesanggupan kita untuk menerima penilaian bukan hanya yang bervalensi (bernilai) positif namun juga yang bervalensi negatif. Memang sangat jarang manusia yang mampu berlapang dada mengakui kekurangan (valensi negatif) dalam dirinya. Manusia akan merasa terhina ketika kelemahannya diberitahukan kepada dirinya. Dan akan merasa bahagia ketika hal yang sebaliknya dilakukan.

Secara jujur harus kita katakan bahawa banyak dari kita yang belum mampu berlapang dada untuk menerima berita kelemahan mengenai diri kita yang biasanya diberikan dalam bentuk kritikan. Kita cenderung hanya sanggup menerima bayangan yang memantulkan diri kita yang sempurna tiada cacat sedikitpun. Padahal inilah rahsia mengapa Allah menyuruh kita untuk saling bertaushiyah, iaitu menyampaikan kritikan antara sesama kita(dengan cara hikmah dan bijaksana) dan bersamaan dengan itu berlapang dadalah untuk menerimanya. Dan memang seperti itulah seharusnya manusia yang baik. Bahkan kepiawaian seseorang dalam mengelola refleksi diri berupa kritik, akan menjadikan orang tersebut semakin hari semakin memiliki kualiti diri. Pada hakikatnya, kelapangan dada untuk menerima kritik adalah kriteria asas yang diperlukan untuk melakukan pembaikian dan peningkatan kualiti diri.

Oleh sebab itu....

Budaya bercermin pada cermin sejati inilah yang seharusnya kita kembangkan dalam diri kita. Kerana selain sebagai sarana untuk melatih diri agar objektif terhadap diri sendiri, juga sebagai peringatan bahwa kita ---hamba Allah--- adalah makhluk yang lemah dan jauh dari kesempurnaan.

No comments:

Post a Comment