Thursday, March 24, 2011

Sinaran Emas Permata

Sesungguhnya jika kamu syukur, pasti Kami akan menambah nikmatmu, dan jika kamu kufur, maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih".



Hidup paling bahagia bukan semestinya dengan banyaknya harta,tingginya pangkat semata-mata. Namun sesiapa yang ada padanya dua perkara ini, maka bahagialah dia.

1. Orang yang diberi nikmat kemudian ia bersyukur.
2. Orang yang ketika diberi ujian Allah kemudian ia bersabar.

Kadang-kadang kita berduit, tetapi risau memikirkan duit akan habis. Kadang-kadang kita berpangkat tinggi, namun kesibukan berjawatan menyebabkan hati menjadi mati.
Jadi bagaimana mahu bahagia?

Ada empat cara yang boleh dijadikan sandaran.


1. Bersyukur dengan sekecil apapun nikmat.
Akibatnya kita akan merasakan kebahagiaannnya sampai ke hal-hal yang kecil. Berbeza dengan yang tidak tahu bersyukur, dia letih dan susah memikirkan nikmat yang belum ada. Akibatnya jangankan nikmat yang belum ada, yang sudah ada sahaja tak ternikmati. Ingatlat Ahli syukur tidak pernah kehilangan kesempatan untuk menikmati bukan nikmatnya, tetapi sikap syukurnya itu yang membuat ia berasa nikmat dengan apa adanya.

2. Selalu memuji Allah dalam setiap kesempatan.
Setiap kali ia mendapat pujian tidak merasa itu miliknya mutlak. Kerana dia sedar bahawa status hamba tidak layak menjadi bangga. Sebaik-baik orang yang bersyukur, yang selalu berbahagia adalah yang ketika dipuji mengembalikan pujian itu kepada Allah swt. Dengan Ucapan “Al-Hamdulillah Rabbil A’lamin” Segala puji hanyalah bagi Allah, hanyalah milik Allah, Tuhan sekalian alam.

3. Selalu berterima kasih kepada orang yang menjadi jalan nikmat bagi dirinya.
Semua nikmat ada jalur-jalur dan asbab-asbabnya. Mungkin nikmat kita datang melalui seseorang. Orang yang tahu bersyukur itu senang sekali untuk merenungi dan mengingati kebaikan orang lain dan membalasnya. Dan orang-orang yang bersyukur inilah yang akan menikmati kehidupan yang penuh dengan nikmat.

4. Memanfaatkan nikmat yang ada untuk mendekatkan diri kepada Allah.
Lisan mengucapkan Hamdalah kepada Allah dan terima kasih kepada sesama manusia. Dahi dipakai banyak bersujud. Mata dipakai melihat kebenaran ilmu dan Al Quran. Lidah dipakai banyak menyebut nama Allah, berdoa, menasihati kebaikan dan kebenaran, kekuatan diwakafkan demi agama dan harta kekayaan dinafkahkan di jalan Allah.

ALLAHUMMA AINNI A’LA DZIKRIKA WA SYUKRIKA WA HUSNI IBADATIKA.

Ya Allah jadikanlah kami hamba Mu yang sentiasa mengingati Mu dan Hamba mu yang sentiata mensyukuri nikmat Mu, dan hamba Mu yang melakukan amal kebaikan kerana Mu.

No comments:

Post a Comment