Tuesday, December 4, 2018

Hakikat Hidup


Kehidupan menawarkan kebebasan kepada insan untuk melakukan apa sahaja yang dikehendaki selagi nyawa dikandung badan. Bermula alam ruhnya dengan mengakui Allah sebagai Tuhannya. Ditiupkanlah ia ke rahim ibunda, tempat yang utuh sukar binasa. Makanlah ia apa sahaja yang dimakan ibunda, dibelai dan dijaga dengan kasih tiada hujungnya, itulah namanya alam rahim. Setelah cukup usia ia dikandung, maka lahirlah ia ke muka dunia. Biasa disambut gegak gempita. Tersenyum lebar sang ayah, menangis gembira si ibunda, pemata hati telah lahir ke dunia. Saat inilah hidup insan di alam dunia bermula. Meniarap, merangkak, bertatih, berjalan, lantas berlari kemudian putaran alam itu kembali. Berjalan, bertatih, merangkak, kemudian meniarap, dan sampai seruan, maka baringlah insan di kuburnya, untuk memulai tingkat hidup seterusnya iaitu alam kubur. 

Datanglah malaikat, bertanyakan siapa Tuhanmu? Siapa nabimu? Apa agamamu? Ke mana kiblatmu? Apakah peganganmu? Siapakah saudaramu? Satu-satunya soalan yang telah dibocor dan disertakan jawapannya namun tidak semua mampu menjawab, lantaran jawapan tidak seiring amalnya. Dan peringkat akhir, setelah kiamat berlaku, makan sampailah insan ke alam akhir iaitu alam akhirat. Alam yang abadi, kekal tiada hujung. Saat perhitungan dan timbangan dilaksanakan, syurga dan neraka diperlihatkan, berbahagialah sang ashabul yamin, menerima buku catatatan amal dengan tangan kanan, terbuka luas syurga indah nan luas. Sengsaralah ashabul shimal, menerima buku catatan amal dengan tangan kiri, terpampanglah neraka tempat azab yang pedih lagi menyakitkan.

Lihatlah kehidupan dunia, ada insan menggunakan seluruh hidupnya untuk mengumpul kekayaan. Diceburinya pelbagai bidang perniagaan, bermula daripada merangkak, kemudian berjalan, lantas berlari akhirnya sampailah insan tersebut ke puncak kekayaan. Kaya dengan wang, rumahnya besar, makannya enak, celananya gah, busananya meriah, makan dengan wang, berehat masuk wang, malah tidur sahaja pun di atas wang. Namun, selalu hatinya gusar, takut wangnya berkurang, risau dirinya diapa-apakan orang lantaran mewah dengan segala apa sahaja yang ada di dunia. Tidak keruan kadangkala, tidur dengan katil yang bertakhta berlian, namun nyenyak tidur tidak lagi menemani lena. Makan berhidang dengan juadah yang lazat dan banyak, namun lidah merasai pahit dan selera tidak terbuka. Alangkah ajaibnya hidup, kadangkala, tidur si miskin beralas tikar mahupun  lantai, lebih lena dan nyenyak daripada sang kaya di atas segala kemewahannya. Makan si miskin tidak berlauk banyak, mungkin lebih enak dan membuka selera berbanding sang kaya atas segala kemampuannya. 

Lantas, bagaimana mahu dicorak hidup ini?

No comments:

Post a Comment