Sunday, December 30, 2018

Sederhana Memberi Bahagia

Apakah yang dimaksudkan dengan sederhana? Sederhana itu tidak lebih dan tidak kurang. Sederhana itu adalah bersikap pertengahan, sedang serta tidak condong kepada tinggi mahupun rendah.

Jika kita analogikan sederhana dengan fizikal manusia, maka kita dapatlah menyebut bahawa dalam mata pandang masyarakat kita, seseorang yang dikatakan memiliki fizikal yang sederhana itu ialah mereka yang bersosok tidak terlalu tinggi, tidak terlalu rendah, tidak terlalu gemuk, tidak terlalu kurus, tidak terlalu gelap dan tidak terlalu cerah, tidak terlalu kacak, dan tidak terlalu hodoh. Maka, kita dapat rumuskan mereka yang sebegini dengan takrifan sedap mata memandang, tidak mempunyai sebarang masalah untuk bergaul dalam masyarakat kerana fizikal yang sederhana.

Begitulah juga jika kita membawa pendekatan yang sederhana dalam meneladeni kehidupan ini. Ada manusia yang marahnya lekas, ada manusia yang pemaafnya terlampau, ada manusia yang dengkinya tersangat, ada manusia yang pasrahnya mudah, ada manusia yang cakapnya tinggi, ada manusia yang sampai menghinakan diri, ada manusia yang kedekutnya tebal, ada manusia yang pemurahnya tak bertempat, ada manusia yang risaunya terlampau, ada manusia yang yakinnya terlalu, ada manusia yang ramahnya mengganggu, ada manusia yang diam pada bukan tempatnya.

Adakah sikap-sikap sebegitu adalah bagus untuk kita mencapai maksud ketenangan dalam hidup? Percayalah, jika kehidupan diteruskan dalam keadaan manusia condong untuk bersikap lebih-lebih dalam sesuatu perkara, maka ketenangan yang dimahukan dalam kehidupan tak akan kunjung tiba. Meskipun lebih-lebih itu dalam hal yang nampak seperti tidak akan mengganggu sesiapa, seperti bersikap berlebihan menghina diri, pemurah yang bukan pada tempatnya, pemaaf yang sampai dipijak kepala. Bayangkan, betapa sengsaranya batin manusia yang bersikap begitu, disimpan dan dipendam, akhirnya meletus tak tentu bila ibarat sebuah bom yang tidak terjangka.

Justeru, dengan mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan, warna-warna indah dalamnya akan kelihatan. Sederhana itu memberi ketenteraman dalaman kepada pengamalnya. Hidup tidak berada dalam tekanan, malah mungkin dengan mengamalkan sikap serba sederhana, kita boleh memulihkan hubungan dengan manusia, malah terlebih utama, kita boleh memulihkan hubungan dengan Allah selaku hamba kepadaNya.

Hanya satu perkara sahaja yang kita tidak boleh besederhana. Perkara tersebut adalah perlumbaan mengejar akhirat. Misalnya, kerana besederhana dengan waktu, maka kita lengahkan solat dengan sengaja, kerana besederhana dengan duit, kita liat membayar zakat dan menyimpan duit untuk menunaikan haji. Selayaknya urusan akhirat, kita perlu bersikap condong dan tamak. Condong untuk melakukan kebaikan sepertimana yang dituntut dalam agama.

Ingatlah, sederhana terhadap dunia akan memberi ketenangan jiwa, tamak terhadap akhirat akan memberi ketaatan jiwa. Apalah guna berjiwa, jika tidak taat kepada Allah Yang Maha Esa!

No comments:

Post a Comment